Online logboek

Van het gebruik van gps-toestellen vóór en tijdens een tocht gaan we nu naar de mogelijkheden achteraf. We vroegen aan Johan van de Put, lesgever op de gps-cursussen van GR, wat hij allemaal doet met de gegevens die zijn gps opslaat.

Waarom zet jij die gegevens over op je pc?

Omdat het leuk is om na een tocht nog een keertje te zien waar en wanneer ik ergens wandelde of fietste. Een soort elektronisch dagboek, zeg maar. Eventueel kan je er zelfs foto's ‘bijplakken’. Bovendien kan je die gegevens makkelijk delen met vrienden en familie. Wanneer je ze tijdens een meerdaagse tocht oplaadt op het internet, kan je achterban zelfs volgen waar je vertoeft.

Persoonlijk vind ik het nog leuker om allerlei statistieken en vergelijkingen te kunnen opvragen: hoeveel kilometer wandelde ik deze maand? Wat is mijn gemiddelde afstand? Heb ik er meer of minder in vergelijking met vorig jaar? Ik garandeer je dat je na een aantal tochten meer en meer gemotiveerd raakt om beter te doen. Op die manier raakte ik steeds meer gebeten door het wandelvirus, wat intussen leidde tot meerdere langeafstandstochten en zelfs de beruchte Dodentocht.

Vele wandelaars en fietsers delen hun ervaringen op het net en spelen een beetje ‘virtuele gids’. Op RouteYou, GPSbiketracks en andere sites kan je tochten raadplegen met heel wat bijkomende informatie zoals logies, eetgelegenheden en bezienswaardigheden. Wel geef ik de raad om deze eerst op je pc te downloaden en te bekijken, alvorens ze naar een gps-toestel te verzenden. Zo vermijd je foutjes en kan je meteen onderscheiden of het om een route dan wel een spoor gaat. Gebruikers die een tocht gemaakt hebben zullen doorgaans hun spoor opladen naar het internet, ze stellen meestal geen route ter beschikking.

Welke toestellen komen in aanmerking voor het bijhouden van je tochten?

Zowat elk gps-toestel heeft de mogelijkheid om een track (spoor) op te nemen. Een aantal specifieke toestellen neemt ook bijkomende informatie op zoals hartslag, cadans of zelfs vermogen. Dit is het geval bij de meeste sport- en fitnesstoestellen. Zo heb je niet alleen uurwerken met ingebouwde gps die zowel je positie als je snelheid meten, maar ook complete trainingstoestellen. Zo'n gps aan je pols heeft geen kaartsoftware, maar er zijn er wel die van een trackbackfunctie zijn voorzien zodat je de weg terugvindt in geval van nood. Indien je over een hartslagmeter beschikt kan je ook met sommige outdoortoestellen je hartslag aflezen. Maar deze wordt helaas niet bewaard zoals bij de sportmodellen. Ook smartphones met gps-functie kunnen bepaalde zaken bijhouden. Houd wel rekening met de verschillen in batterijgebruik, kaarten en robuustheid.

Waar houd je al die gegevens bij?

Ofwel lokaal op de harde schijf van je computer, ofwel ‘on the cloud’. Vandaag de dag gebruiken meer en meer surfers één of andere server die ter beschikking wordt gesteld voor dataopslag. Dit laat je toe vanop eender welke pc je gegevens op te slaan. Zo zijn je gegevens altijd, overal en op gelijk welk toestel beschikbaar, zolang er maar internettoegang is. Je hoeft je geen zorgen te maken over back-ups of computercrashes en het blijft zeer overzichtelijk. Op je computer kan je bijvoorbeeld gebruik maken van programma's zoals BaseCamp of Garmin Training Center. Online zijn er tal van mogelijkheden: Google Earth, RouteYou, Routeconverter en vele andere. Gezien mijn toestel een Garmin is houd ik mijn gegevens bij op Garmin Connect, een gratis internet applicatie die erg veel mogelijkheden biedt.

Hoe ga je precies te werk?

Van zodra ik thuiskom, log ik in op Garmin Connect en ga ik mijn trip ‘uploaden’. Afhankelijk van het type toestel gebeurt dat met een usb-kabeltje of draadloos via een ANT-stick. Dit klinkt misschien erg technisch, maar het is gewoon een kleine tool die zorgt voor draadloze communicatie tussen pc en gps. Een paar tellen later staat je trip in je activiteitenlijst en kan je deze in detail bekijken. Je kan een naam aan je tocht geven, er een type activiteit en eventueel een gebeurtenis aan koppelen. Vervolgens kan je de activiteit delen via een sociale netwerksite zoals Facebook. Een paar minuten later krijg je de eerste ‘vind ik leuk’-reacties…

Je kan ook onmiddellijk op een overzichtskaart zien waar je geweest bent, welk tempo je aanhield, hoeveel hoogtemeters je overwonnen hebt, enz… Met de rapportgenerator is een overzicht van tochten per maand of per jaar in een mum van tijd gemaakt. Die rapporten kan je ook exporteren naar Excel.

Er zijn duizenden gebruikers die hun gegevens vrijgeven via Garmin Connect. Die gegevens mag en kan je zelf gebruiken om bijvoorbeeld een trip na te fietsen of na te wandelen. Zo kan je je prestaties niet alleen vergelijken met andere sportievelingen, maar heb je vaak prachtige tochten beschikbaar zonder dat je deze zelf dient uit te stippelen. Verder heb je ook de mogelijkheid om doelstellingen in te geven en op te volgen. Je kan je gewicht ingeven en zo je persoonlijke gewichtscurve raadplegen. Handig voor diëtisten! En last but not least: een agenda/kalender met een overzicht van je prestaties en de mogelijkheid om een planning op te maken voor toekomstige tochten.

Dit alles is helemaal niet moeilijk. Eenmaal je de juiste instellingen hebt ingegeven (taal, persoonlijke gegevens en maateenheden) ben je vertrokken. Het werkt allemaal zeer intuïtief. Mocht je er niet uit geraken, heb je nog een uitgebreide help, FAQ en zelfs filmpjes over hoe het werkt.

Gps-werkgroep GR