Bustocht De Panne (Bray-Dunes) - Nieuwpoort

• Regio West-Vlaanderen
  • Wanneer? zondag 21 mei 2017
    7:30 - 20:00

De Kustroute, een complete mini-GR : Een onvervalste GR-ervaring langs de Vlaamse kust, het kan! Met alles erop en eraan: paadjes door bossen en duinen, langs zee en strand

Een definitieve verkenning zal bepalen precies waar we starten, misschien toch Nieuwpoort richting De Panne maar voorlopig na deze studie lijkt een start juist over de grens in Frankrijk in Bray Dunes het leukste en meest aangewezen. Op basis daarvan en de wandelgidsen GR5A, GR120 en Wandelkaart een voorstelling van het traject Bray Dunes (De Panne) - richting Nieuwpoort

De eerste paar kilometers lopen we naast de zee op het strand en volgen de GR120. We steken na 2km de Grens over met België en  dwarsen kort daarna diagonaal het natuurreservaat van de Westhoek en komen aan de kruising en samenkomst van de GR120 met de GR5A. Uitzichtpunt en GR Infoboord.

Leuker in de ochtend want dan is er minder volk in het gebied.

De wit rode streepjes van de GR5A leiden ons van het reservaat van de Westhoek verder door de Oosthoekduinen van De Panne, het Kerkepannebos en de Noordduinen van Sint-Idesbald.

Nadat we de Noorduinen verlaten hebben en een asfaltweg overgestoken zijn, slingert het GR pad zich door een stukje bos waar de route soms wat onduidelijk kan lijken. Dit komt uit op de Zeelaan die we oversteken en staan we bij een infobord aan de voet van de Hoge Bleeker.

Wij beklimmen de hoge zandduin tot bij de picknickplaats en zitbanken met uitzicht over de Doornpanne.

Vanaf het uitzichtpunt gaan we eventjes door een buitenwijk van Kokzijde-Bad en dalen dan terug af in het uitgestrekte natuurgebied.

Via een klappoortje komen we in het gedeelte dat afgeschermd is en na een volgende er weer uit bij het bezoekerscentrum.

We steken een weg over en gaan verder door het strookje bos van  de Witte Brug die wat verder overgaat in een duingebied, dwarsen een smalle asfalt en verder door duin en bos tot aan de Sint Niklaaskerk van Oostduinkerke.

Met een uitwijking naar rechts dwarsen we de Leopold II Laan en juist voor Taverne de Mikke linksaf verder in de Piet Verhaerdtstraat.

Daarna schuinlinks op een smalle pad langs de rand van de Plaatsduinen verder door het zand tot aan de Spelleplekke, en het natuurgebied Ter Yde.

Na de Spelleplekke komen we in het laatste natuurgebied van deze wandeling, Ter Yde, even mooi als het eerste.

Wij eindigen met nog een stukje langs het strand en dan nog naar een café of brasserie waar we met een heerlijke zeebries en hopelijk wat zon kunnen nagenieten van wat wellicht de mooiste wandeling is langs onze eigen kust

Afbeeldingen

• GR-pad GR5A/GR120
  • Van De Panne(Bray-Dunes)
  • Naar Nieuwpoort
  • Aantal km 20km of 25km
  • Verzamelplaats 07u30 Van Stralenstraat 40 2060 Antwerpen busstrook aan zijkant van het Atheneum
    07u40 Berchem Station Binnensingel 2600 Berchem
    Bushalte aan de Binnensingel vlakbij hoofdingang station en loketten
    07u45 Berchem Willibdrorduskerk (bushalte) Binnensingel 2600 Berchem Parkeren achter bushalte bij danscafť Memories