La Gleize (Stoumont)

• Organisator GR Limburg
  • Regio Luik
  • Wanneer? zondag 14 april 2019

We verkennen het gebied tussen de watervallen van Coo en het F1- circuit van Francorchamps. Het Waalse SGR heeft hier een pittige maar leuke wandeltocht uitgestippeld, waar de GR5 midden doorheen loopt.

Vertrek- en aankomstplaats is La Gleize, een deelgemeente van Stoumont. Leidraad is de Roannay, een zijriviertje van de Amblève. Tijdens deze tocht volgen en kruisen we de Roannay meermaals.

Op het programma staan zeer mooie uitkijkpunten en typische Ardense dorpjes, zoals Moulin du Ruy, Exbomont, Ruy, Andrimont en natuurlijk ook La Gleize. Bosstroken worden vaak afgewisseld met weidse velden. Bij deze zeer sportieve wandeling, met bijna 900 hoogtemeters, kunnen wandelstokken zeker behulpzaam zijn.

In dit wandelgebied heeft de recente geschiedenis nog veel sporen heeft achtergelaten; in La Gleize is een tank uit WOII hier een stilzwijgende getuige van. Ook volgen we een stukje traject van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik (Col du Rosier), daar waar de GR5 loopt.

Picknick is voorzien in de natuur in Ruy, duimen op mooi weer dus! We sluiten af in een lokale taverne, met terrasje.

Herman

PS De tocht kan eventueel ook ingekort worden tot een lus van ongeveer 13 km, bijvoorbeeld als je alleen in de namiddag mee wilt komen stappen. Indien hiervoor interesse is, best contact opnemen zodat er kan afgesproken worden.

• GR-pad GR5 / E2
  • Aantal km 23,3
  • Verzamelplaats Bijeeenkomst: 08.15 u Diepenbeek carpoolparking (Verbindingslaan, tegenover Total tankstation)

Vertrek wandeling: 09.30 u Parking Gemeenteschool La Gleize Achter de kerk in Rue de L’Eglise 11, 4987 Stoumont.

GPS N50 25 27 E005 53 15
    of N50,424009 E005,887663

Middagpauze: Picknick in Ruy

• Tochtleiding Herman Billiau, tel 0495/295.727
    Mail: herman.billiau@hotmail.com
  • Prijs Kostendelend meerijden vanuit Diepenbeek: 11,00 EUR pp.
  • Meer info Vanaf de Carpool te Diepenbeek de E313 nemen richting Luik. Na ongeveer 28 km, verkeersknooppunt Vottem met E40/E25. Hier rechterrijstrook nemen en borden E40/E42 richting Ring/E25/Luxemburg/Bruxelles volgen. Na 5,4 km bij knooppunt Loncin de 2 linkerrijstroken volgen (borden E25/Luxembour/Liège).
    Nu de E25 volgen, onder en door Luik met verschillende tunnels, opgepast voor de snelheid (max 80km /uur, trajectcontrole!!). Na 38 km afslag 47- Harzé richting Stoumont (na 400m LINKS, N30b, die overgaat in de N616/rue de Lorcé). 4.7 km verderop flauwe bocht naar links naar Naze (N616), vervolgens na 1.3 km over de Amblève en onmiddellijk rechtsaf de N633 richting Gare de Stoumont. Verder in de richting van La Gleize, dat we na ongeveer 8km bereiken. Door het centrum, dan RECHTSAF naar Rue de l’Eglise (pijl ‘Musée Décembre 44), na ongeveer 200m parking op het pleintje, of in de straten rondom.