Deze website gebruikt cookies.

Agenda Naar Inhoud

Dagstapper Lier - Koningshooikt - Lier

zondag 21 augustus 2022

Met een schaap op pad naar Nazareth

• Route GR 12 + Trage Wegen
  • Van Lier
  • Naar Lier via Koningshooikt
  • Aantal km 20,3 km
  • Tijdsduur Dagtocht
  • Verzamelplaats Station Lier omstreeks 9.45 uur. Vertrek om 10 uur. Voor wie met de auto komt: parkeren bij het station is in het weekend en op feestdagen gratis ( parking Tramweglei).
  • Tochtleiding Ronald
  • Prijs Gratis
  • Inschrijven Graag ten laatste de dag voor de tocht per e-mail: antwerpen.bustochten@groteroutepaden.be, contact: Ronald Rothwell - 0473 97 97 04
  • Extra info Om deel te nemen aan deze wandeling, vragen we dat je lid bent (of wordt) van Grote Routepaden. Niet-leden zijn welkom om kennis te maken met de georganiseerde wandeltochten van GR Antwerpen. Geef bij inschrijving het aantal deelnemers op met naam, adres en telefoonnummer. Neem de geldende coronamaatregelen in acht en annuleer als je je ziek voelt.

Meer info

We stappen van het station langs de Hofstraat en de Boomlaarstraat naar de Dungelhoeffsite. Deze voormalige kazerne en kadettenschool met oorlogsmonument is nu het nieuwe administratieve centrum met politiekantoor, zwembad en appartementen te midden van een groot park.

Via de vesten, het Begijnhof, de Zimmertoren en het stadspark komen we uit op de Netedijk. De GR12 loopt nu richting Parijs. We nemen een nieuwe onverharde verkorting en dwarsen het Netekanaal op de brug van de N108 Waversesteenweg. Langs onverharde paden, slechts af en toe onderbroken door een stukje weg, komen we op een splitsing bij de Haagbeek.

Linksaf door paaltjes kan je als voetganger of fietser verder over het erf van een alleenstaande woning. Op een smalle asfaltweg gaat het verder tot op de bredere betonweg Tallaart. Even voorbij de Schans van Tallaart (Koningshooikt) lopen we schuin rechts in de smalle Kruisstraat, waar wat verder, na ongeveer 11 km, op de kruising met de Liersebaan, café ’t Lammeken zich bevindt. Daar stoppen we voor de middagpauze.

Na de break van ongeveer een uur vervolgen we onze weg op het Lammekenspad. We steken de Aarschotsesteenweg over aan de lichten, waar iets verder naar rechts een trage weg begint “Draaipikkel”. Die loopt na enkele huizen verder over het gras door veld en bos tot aan de achterkant van het Fort van Lier. We dalen de trappen af tot op het pad rond de gracht en gaan aan de andere kant weer omhoog op het ‘Dikke Bertha-pad’, de eerste Trage Weg van Lier, ingehuldigd in oktober 2020 op de dag van de Trage weg.

Dit pad gaat door weiden en over bruggetjes en komt uit op de Berlaarsesteenweg. We steken die over en via de Hertog Jansstraat komen we bij de brug over het Netekanaal. Dat volgen we 1,3 km naar rechts. Daar linksaf op een voetweg tot in de Nazaretdreef en dan even naar rechts voorbij het ‘middeleeuwse’ uitzichtpunt op Lier linksaf in het in 2021 geopende natuurreservaat Narazeth-Zuid.

Het traject van de GR12 is sinds begin dit jaar gewijzigd en loopt nu door dit fraaie natuurgebied. Het pad slingert tussen bos en ven om tenslotte over een vlonderpad en trappen omhoog te klimmen tot op de dijk van de Kleine Nete.

We steken over op de Sionsbrug voor voetgangers en fietsers, die een groene verbinding maakt met het stadscentrum.

Tussen de Kleine Nete en de Binnennete gaan we over de grasdijk, waar schapen grazen, eerst langs de achterzijde van het Spui, aan de overkant van het water en daarna, via de vesten, komen we bij het bekende gebouw zelf. Het regelde vroeger het waterniveau tussen de Nete buiten en binnen het centrum. Tegenwoordig doet het dienst als Cultureel Centrum.

De GR-wandelboom daar is begin dit jaar ook verplaatst en wijst nu naar een onverhard pad naast de Binnennete richting centrum. Aan de Vismarkt slaan we rechtsaf in de Brouwersstraat en zo komen we omstreeks 4 uur na 8,5 km uit op de Grote Markt. Wie dat wil, kan daar nog iets drinken en/of eten. Via de Antwerpsestraat is het nog 800 meter tot aan het station.