Deze website gebruikt cookies.

GR 5A, GR128, Streek-GR Heuvelland.

dinsdag 1 september 2020 -
donderdag 31 december 2020

Loker: vlinderen in het hart van Heuvelland, van Vijvervelden tot Eeuwenhout en van Kemmelberg tot Baneberg.

• Route GR 5A, GR 128
  • Van Loker
  • Naar Loker
  • Aantal km 20,6 km. VM Loker-Kemmel: 9,2 km; NM Kemmel-Loker: 11,4 km.
  • Verzamelplaats Aan de kerk in Loker.
  • Tochtleiding Geen.
  • Prijs Gratis.
  • Inschrijven Niet.
  • Extra info Dit is een individuele Coronawandeling, zonder begeleiding. Je maakt deze wandeling om het even wanneer het je past.
    GPX-bestanden: op te vragen per e-mail bij Jaak Perneel: : jacquesperneel@telenet.

Meer info

1   Neem de Gildestraat aan BNP-Paribas-bank tot WKP44 en rechtsaf in Galooiestraat tot WKP45. Aan kapel rechtsaf in de Oude Bellestraat. Steek de Dikkebusstraat (N375) over en ga verder in de Kalissestraat. Kort na het laatste huis aan je rechterkant, sla rechts het natuurgebied Hellebeek-Vijvervelden (NP) in. Daal de trap af en volg het pad door het bos tot op een asfaltweg. Linksaf en aan kruispunt, bij WKP49, trap omhoog en rechtdoor langs afrastering weiland. Aan hoek weiland rechtsaf tussen draad en haag. Verlaat dit pad via een sluis aan linkerkant en ga verder in de richting van de Scherpenberg. Ga ter hoogte van een verlichtingspaal rechts het bos (ANB) en volg het pad tot aan een sluis. Daal rechts af tot buiten het bos bij het bekende panoramapunt van ‘Klein Zwitserland’ bij WKP50 (met infoborden).

2   Volg nu de geel-rode markering van de Streek-GR Heuvelland in de richting van WKP51. Ga verder tot aan kruising, bij WKP60, met de wit-rode GR5A in de Godtschalckstraat. Volg de GR5A tot boven op de Kemmelberg, bij de Kinderput en het geodetisch punt: 156 m boven zee. Daal de trappen af tot in de Lokerdreef.

3   Steek de Lokerdreef (bosdreef) over tot op de Lokerstraat. Linksaf en eerste straat, bij WKP75, rechtsaf in de Terrierstraat. Keerstraat rechts laten liggen. Over beek en trap omhoog aan rechterkant. Volg het pad: grasland, bosje. Bij splitsing linksaf, het pad volgen en klimmen tot bij het panoramapunt. Daal verder af en graspad naar rechts tot op de hoek van de Pingelaerestraat. Neem de Lokerstraat naar links tot aan de Dries, het dorpsplein met kiosk en GR-Wandelboom, in Kemmel.

4   Steek de Dries over met de Streek-GR Heuvelland en ga in de Pannestraat. Aan ingang Warandepark rechtdoor en volg de buitenrand van het park naar rechts tot aan asfaltweg bij WKP85. Ga rechtsaf (Streek-GR gaat linksaf) en 140 m verder, aan Kattekerkhofstraat, rechtdoor met GR128: wit-rood. Aan einde Gremmerslinde linksaf in het Provinciedomein, deel Monteberg. Achter de Commandobunker en rechtdoor omhoog, voorbij panoramaborden. Asfaltwegje dwarsen. GR128 volgen tot einde tweede wijngaard: hier links afdalen en beneden rechtsaf met Streek-GR Heuvelland. Deze volgen tot aan kruising met GR 5A, bij WKP60 in Godtschalckstraat. Volg nu de GR5A naar en voorbij Het Eeuwenhout (ANB) tot WKP7 (let op: drukke Douanestraat!) en WKP42.

5   300 m voorbij WKP42, bij paal Stiltepad, linksaf in de Douvevallei (ANB). Volg het pad voorbij de hangmatten en klim naar WKP 60. Asfaltweg verder volgen tot WKP41, rechtsaf in de richting van WKP43 tot buiten het bos.

6   Aan houten slagboom linksaf omhoog met GR5A. Volg de wit-rode markering tot aan uitkijkplatform, steek asfaltweg over bij picknickbank en klim op smal pad tot aan de rand vaneen parking. Rechtsaf tot aan camping De Nachtegaal. Bij WKP37 GR verlaten en rechts afdalen naar WKP46 en verder naar WKP45. Nog een stukje Galooiestraat en Gildestraat (zie start) tot aan de kerk in Loker.