Deze website gebruikt cookies.

Op een totaal vernieuwd traject van de GR 5A naar 3 kastelen ten zuiden van Brugge.

woensdag 23 december 2020 -
woensdag 31 maart 2021

Een kennismaking met een mooi stuk van GR5A dat recent, vanaf het station van Brugge, volledig werd heraangelegd, gecombineerd met een passage langs 3 kastelen en het kanaal Oostende – Brugge. Voor elk wat wils!

• Route GR 5A
  • Van Station Brugge.
  • Naar Station Brugge.
  • Aantal km 21,6 km.
  • Verzamelplaats Station van Brugge, kant Sint-Michiels.
  • Tochtleiding Geen.
  • Prijs Gratis.
  • Inschrijven Niet.
  • Extra info Traject en tekst: Wilfried Calcoen (e-mail: wilfried.calcoen@telenet.be, 050/35 96 06 of 0474/47 60 79) en Frans Van Nevel (e-mail: fransvannevel@gmail.com, 050/39 13 72 of 0479/67 95 70).
    Een natje en een droogje (alleen in post-Coronatijden...)
    - in domein Tillegem: De Trutselaar,
    - in domein Tudor: brasserie Marie Tudor,
    - in domein Beisbroek: ‘t Koetsenhuis,
    - in domein Waggelwater: de bar van de roeiclub,
    - in het station zijn er meerdere eetgelegenheden en drankzaken evenals ook openbare toiletten.
    GPX-bestanden en gedetailleerde kaarten zijn op te vragen per e-mail bij Jaak Perneel: jacquesperneel@telenet.be.

Meer info

Deel 1: van het station van Brugge naar Kasteel Beisbroek via de GR 5A.

Verlaat het station van Brugge langs de achterzijde (kant Sint-Michiels). We stappen we onder de verkeersrotonde door naar de K. Albert I laan, waar we spoedig R afslaan. Vanaf daar volg je de klassieke wit-rode tekens tot aan het Kasteel van Beisbroek. In principe heb je hier géén routebeschrijving nodig.

Deel 2: vanaf het Kasteel van Beisbroek naar het station van Brugge.

Aan herberg “Het Koetshuis” laat je de wit-rode tekens letterlijk en figuurlijk L liggen, en volg je de 3-kastelenroute van Westtoer. Na het oversteken van de Zeeweg kom je in het Chartreusinnengoed. Bij een T-sprong naar L (hier verlaat je de 3-kastelenroute). Bij de Doornstraat naar R, na 400 meter L. Je loopt nu op een wandel- en fietspad doorheen het Foreestbos. Bij de Gistelse Steenweg, naar R over 260 m, dan de Kraaiendreef (grindweg) nemen aan de overkant van deze drukke baan. Op de eerstvolgende T-splitsing R. Zandstraat volgen tot bij de Grote Moerstraat; sla er L af. Aan volgend kruispunt de Legeweg even volgen naar L, dan afslag naar R. Deze straat, Messem genaamd, verandert verderop in een pad voor fietsers en voetgangers. Aan de Hoge Weg, heel even naar R, dan spoorlijn oversteken. Negeer verderop de Koestraat, en ga door tot aan de vaart Brugge-Oostende. Ga R en blijf het jaagpad volgen tot je onder de expressweg Zeebrugge-Brugge door gewandeld bent. Ga dan rechts het Waggelwaterbos in. Volg de noordelijke dijk van de vijver tot je voorbij de roeiclub bent, aan het einde van het bos. Volg nog even het kanaal onder de spoorbrug door, dan R, Maria van Bourgondiëlaan met aan je linkerhand bewoning, aan je rechterhand een afleidingskanaal. Aan de Buffelbrug de weg oversteken en rechtdoor blijven gaan. Vervolgens langszij het Visartpark gaan. Ga op het einde R, tot aan de drukke Bevrijdingslaan. Nu even naar L, naar de met lichten beveiligde oversteekplaats. Aan de overkant klim je een klein beetje tot op het wandelpad op de Brugse Vesten (het water aan uw rechterzijde). We komen bij de Smedenstraat en Smedenpoort, met links zicht op het Belfort. Ga verder op de Brugse Vesten, tot je aan je rechterhand een brede vlakke doorgang onder de sporen ziet. Wil je aankomen aan de achterzijde van het station, ga dan op het einde van die tunnel naar L. Vervolgens brengt een hele lange fietstunnel je tot bij de achteringang. Wil je aankomen aan de voorzijde van het station, steek de H. Consciencelaan over, ga er R via een wandel- en fietstunnel onder de K. Albert I-laan door, en vervolg tot aan het stationsplein.

Wat kan je onderweg zien?

In de Veldstraat kan je meerdere fraaie woningen uit de jaren dertig bewonderen; ze staan op de lijst van bouwkundig erfgoed. De site van de Xaverianen: de ex-school van de broeders Xaverianen, nu Vives-hogeschool. Aan de andere zijde van de tunnel onder de expressweg staat een monument ter herinnering aan het grote bombardement van 1944. Je wandelt door het Provinciaal domein Tillegem. Eens voorbij de brasserie “De Trutselaar” volgt de vernieuwde GR 5A in grote lijnen de 3 Kastelen wandeling van Westtoer. Zo komen we achtereenvolgens voorbij het kasteel Tillegem, het kasteel Tudor, om tenslotte het kasteel Beisbroek te bereiken.