Deze website gebruikt cookies.

Magazine

Artikeldatabank

Op zoek naar informatie over een bepaalde streek? Stap je binnenkort een GR-pad of fiets je een lange-afstandsroute waar je meer over wil weten? In deze databank kun je alle artikels opzoeken die in Op Weg verschenen van 2014 tot en met nu! Vink in de linkerkolom je voorkeuren aan en je krijgt een overzicht van alle artikels die aan je criteria voldoen. Ben je op zoek naar een specifieke route of locatie, typ deze  dan links bovenaan in het zoekveld.

Bij heel wat artikels vind je als extra ledenvoordeel de gpx-track van de route, extra fotomateriaal, een interactieve kaart of een uitgebreide steekkaart met de uitgewerkte dagetappes, de logies, info over hoe je de reisbestemming het best kunt bereiken, ...

Bewaar je favoriete artikels! Klik op het hartje en vind ze later gemakkelijk terug bij 'Mijn favorieten'.

• Bibliotheek - 74 van 224

Drie voor de prijs van één, Gloednieuw: de Venntrilogie

Een toonbeeld voor de streek en een volwaardige wandeltegenhanger voor de Vennbahn, dat is de ambitie van de toeristische dienst van Oost-België met de kersverse Venntrilogie. Van de groene weiden en heuvels van het noorden over de ongerepte Venen tot de bergkammen en riviervalleien van het zuiden, met dit langeafstandspad ontdek je inderdaad in één tocht drie verschillende landschappen.

• DSC_0736

Met H door het Teutoburgerwoud

Jaren geleden wandelde ik met een groep vrienden de Hexenstieg. Onder hen een bevriend koppel uit Hannover, waarmee ik contact hield. Vorig jaar maakten we het voornemen om nog eens samen op stap te gaan concreet. Onze keuze viel op de meer dan 100 jaar oude Hermannsweg.

• Wandelen

De Schluchtensteig, Een pareltje van een bijzaak

Alles begon in 2005 met het avontuurlijke idee om de Kilimanjaro te beklimmen. Sindsdien is een meerdaagse tocht ‘met de moaten’ een jaarlijkse traditie. Voor aflevering 17, vier dagen Schluchtensteig, zijn we acht man sterk.

• Doubs 022, onderweg naar St-Ursanne

Wandelen

Van een waterval zonder water tot hagelstenen als biljartballen Wandelen op de Zwitserse oever van d

Begin september, aan het einde van de extreem warme en droge zomer van 2022, trokken we naar de Zwitserse Jura voor een tocht op de Regionale Wandelroute 95 ‘Au fil du Doubs’. We ontdekten schitterende landschappen, maar moesten ook constateren dat de luimen van moeder natuur heel grillig kunnen zijn.

• 20220711_142000

Van hut naar her op de Tour des Combins

Als je man zes jaar na datum je verjaardagscadeau aflevert, dan moet hij uit zijn pijp komen. Dat onder het cadeaulint een berghuttentocht zou zitten, was al lang geen surprise meer, maar het was wachten tot we onze kroost ergens konden onderbrengen. De bestemming kiezen was een fijn taakje voor een winteravond. Mijn reisorganisatietalent liet zijn oog vallen op de Tour des Combins, een lus rond de Grand Combin en zijn hoge buren.

• DSC01211

Wandelen

Langs het pad van de schilders

Onze zoon vond de liefde en bezegelde dat met een uitbundig trouwfeest in het zuiden van Polen. Ons besluit was vlug genomen: op de terugweg zouden we even afwijken van de snelweg om te gaan wandelen op de Malerweg. Goed om te herstellen van de feestdagen ervoor …

• p1280043

De Zwitserse Jura in de herfst

Na een heel fijn feestje voor ons 10-jarig jubileum trekken we met ons drietjes naar Zwitserland. Na een prachtige rit door de Franse Jura komen we aan in Fleurier, niet ver van het Meer van Neuchâtel. Nog een pizza of pasta en we kunnen meteen vertrekken.

• IMG_20200723_125054

325 km door de Eifel

Op een boogscheut van België start één van Duitslands topwandelpaden, de Eifelsteig. Halsoverkop vertrok ik vorige zomer met de trein naar Aken. Misschien zat corona er voor iets tussen, maar door de groeiende wandelkoorts had ik veel meer drukte verwacht. Behalve in en rond de toeristische trekpleisters Monschau en Trier bleef het rustig op het pad. Niet dat ik daar rouwig om was, zo kon ik nog meer van de stilte genieten.

• P1030648

Microavontuur op de Königsfeldschleife

Nadat Cynthia, Louis (7 jaar) en ik enkele luswandelingen in het Hunsrück middelgebergte verkenden, gaan we op pad voor een microavontuur. Het doel is overnachten op een uitkijktoren. Zo gezegd zo gedaan, maar eerst moet er natuurlijk gewandeld worden.

• Moselsteig06

Moezelsteig in de herfst

Herfst in de Moezelvallei. De druiven zijn geplukt, de wijngaarden kleuren geel en rood. Het toeristische seizoen zit er bijna op. Sommige horecazaken zijn al aan hun jaarlijkse verlof begonnen en in de meeste wijndorpjes is het heerlijk rustig. Om te wandelen is dit een ideale periode. Ik volgde enkele dagen de Moezelsteig van Ediger-Eller tot Treis-Karden, dal in, dal uit en genoot met volle teugen van de herfstkleuren en de vele vergezichten.

• De hemel breekt open op weg naar de Falls of Glomach

Een onontdekte route door de Highlands, Cape Wrath Trail

Ervaren trekkers zijn we niet, maar in 2017 stapten we zonder problemen negen etappes van de GR 20 in Corsica, naar verluidt de zwaarste van Europa. Dus voelden we ons klaar voor een volgend avontuur: de Cape Wrath Trail in de Schotse Hooglanden. Pas nadat we onze zinnen hierop gezet hadden, ontdekten we dat het om een ongemarkeerde route gaat door de meest verlaten en ruigste gebieden van Schotland. Vastberaden gingen we door met ons plan: een tocht van Glenfinnan naar Strathcarron in 7 à 9 dagen.

• wat kan een streepje zon deugd doen na een regenbuis in het bos

50 tinten herfst op de Goldsteig

Regen tikt op het raam van mijn hotelkamer en sloom kruip ik mijn bed uit. Door het bloemetjesgordijn zie ik het fleurige stadhuis van Marktredwitz. De rode contouren van het historische gebouw slagen er niet in om het immense grijs op te vrolijken. Het nog warme dekbed probeert me te verleiden tot een passieve dag. Zou ik hier een dag niksen, lekker lui in dit hotel droger weer afwachten? Een hete douche, drie koeken en twee koffies later, steekt mijn wandelpassie op. Neen, voor geen duizend regenbuien stel ik mijn start uit! Gewapend met poncho en regenbroek gooi ik mijn rugzak om. Guten Morgen Goldsteig!

• 4

GR 5 helpdesk

Wie na het bekijken van de fictiereeks GR 5 zin heeft gekregen om zelf de wandelschoenen aan te binden, wordt op de website van de VRT doorverwezen naar de speciaal door Grote Routepaden opgerichte GR 5 helpdesk. Achter helpdeskgr5@groteroutepaden.be gaan enkele van onze meest gepassioneerde vrijwilligers schuil die hun GR5-avontuur al (deels) achter de rug hebben en je met plezier op weg zetten. Wij vroegen hoe zij zelf de reeks beleefd hebben.

• Wandelen

Grensgangers met een rugzak

1378 kilometer lang was de voormalige Duits-Duitse grens. In 1989 werd het krankzinnige IJzeren Gordijn gesloopt en keken Oost en West elkaar terug in de ogen. Dertig jaar na de sloop wandelen wij de Werra Burgen Steig Hessen. De perfecte meerdaagse wandeltocht om te zoeken naar grenssporen van 30 jaar geleden.

• image003

Vier dagen door het Bergisches Wanderland

Even over de Rijn, voorbij Keulen, ligt het Bergisches Land. Een gebied dat wij vroeger vooral kenden voor zijn industrie, maar dat vandaag behalve industrieel erfgoed vooral heel wat wandelmoois te bieden heeft. Wij trotseerden de hittegolf van juni om van de twee langeafstandspaden die er ontwikkeld werden telkens twee etappes te verkennen.

• image002

Wandelen

De vos met de pluimstaart

We gespen onze sneeuwschoenen strak aan en trekken onze dikke mutsen zo laag mogelijk over onze oren. Enkel ons aangezicht stellen we bloot aan dit gure winterwonderland. Onze gids Rudi maant ons aan te vertrekken. “Kom, voorwaarts, in de winter hebben we in Berner Oberland maar zeven uur daglicht!”.

• image008

Unieke decors op de Via Egnatia

Albanië is het onontdekte pareltje van Europa en hiking slaat weer aan bij de jongere generatie. Combineer deze twee trends en de kans is groot dat je zoals wij op de Via Egnatia belandt, de eeuwenoude route tussen Rome en Byzantium.

• image013

De Welsh 3000s

Een trektocht over het Kanaal stond al langer op mijn verlanglijstje en mijn kameraad Jef had wel oor naar een kort, pittig avontuur. Nog zonder een heldere bestemming voor ogen boekten we vliegtickets naar Manchester. Uiteindelijk kozen we voor Snowdonia, met een specifieke uitdaging in gedachten: alle bergen van Wales hoger dan 3000 feet.

• Römerkanal 02 - zigzaggen tussen bosjes en koolzaadvelden

Water voor Keulen

Voor hun villa's en badhuizen in de provinciehoofdstad Colonia Claudia Ara Agrippinensium (Keulen) wilden de Romeinen enkel het beste water. Daarom legden ze van bijna 100 km verderop in de Eifel een leidingnet aan. Wat er vandaag nog rest van dit ongelooflijk staaltje technisch vernuft, ontdekten we op de Römerkanal Wanderweg.

• image001

Langs de hoogste waterval van Europa met de Via Rhenana

Tijdens de aardrijkskundeles op school leerden we dat de waterval van Schaffhausen de hoogste van Europa is. Ik had er massa’s foto’s van gezien en wou al jaren dit natuurwonder ook eens in werkelijkheid zien. Het was er nooit van gekomen, maar op tocht op de Via Rhenana kreeg ik eindelijk mijn kans.

• Eindeloze wouden in het Harzgebergte

Op de grens van Oost en West langs de Harzer Hexen Stieg

Oorlogen slaan wonden. Ook al was die oorlog koud en is die al lang gestreden. In het Duitse Harzgebergte tekenen littekens nog steeds het landschap. Van toen Oost en West elkaar het zonlicht niet gunden. Wie scherp kijkt en goed luistert vindt nog fascinerende sporen van deze Kalter Krieg.

• Schotland

Ruiken, proeven, wandelen...

Op je teentippen, met je neus hoog in de Schotse lucht ruik je de vage geur van gist en gemoute gerst. In de verte ontwaar je een pagodevormige schouw op het dak van de volgende whiskystokerij. Langs de Speyside Way wandelen doe je met al je zintuigen.

• Ahrvallei

Driemaal Ahrvallei

Driemaal heffen we het romerglas: “Hoch, hoch, hoch”. Op drie langeafstandspaden door één vallei. Keuze genoeg dus: langs de rivier, op de noordflank door de wijngaarden of op de zuidflank over bos- en rotspaden.

• Malerweg

Klimwerk op de Malerweg

Vlakbij de Duits-Tsjechische grens, in het Nationaal Park Sächsische Schweiz, loopt de bekende Malerweg, recent nog uitgeroepen tot mooiste wandelpad van Duitsland. Onze verwachtingen zijn bijgevolg hoog. Zeer hoog, want we zijn al wat gewoon.

• Wallis

Langs de ‘bisses’ van Wallis

Ondanks gletsjers en bergbeken hogerop en de Rhône beneden in het dal snakten de boeren van Wallis naar water voor hun weiden en akkers. Het 1800 km lange netwerk van irrigatiekanaaltjes dat ze aanlegden vormt vandaag een aantrekkelijk decor voor wandelaars.

• Zwarte Woud

Twee valleien in het Zwarte Woud

In het zuiden van het Zwarte Woud zijn de toppen het hoogst, daarom staat de regio al lang op ons wandelwenslijstje. In mijn Duitstalige reisgids staat de Zweitälersteig omschreven met drie superlatieven: ‘echteste’, ‘ursprünglichtste’ en ‘malerischste’. Na dat laatste woord in de Duitse Van Dale opgezocht te hebben, was de keuze snel gemaakt. Op weg naar twee valleien.

• Moezel

Dronken van Moezelbochten

Mijn allereerste glas wijn kreeg ik van mijn oma, in 1979 op mijn communiefeest. Een banale, mierzoete Schwarze Katz uit Zell die ik met afkeer in kleine slokjes leegdronk. De Moezelwijn en de bijhorende streek kropen in mijn geheugen als suf, saai en ondermaats. Met de komst van de nieuwe Moezelsteig besloot ik te testen of er na 15 wandeldagen nog iets zou overblijven van mijn puberale teleurstelling.

• image001

De Saar-Hunsrück-Steig

De Saar-Hunsrück-Steig werd de voorbije jaren veel gelauwerd: ‘mooiste langeafstandswandelroute van Duitsland’, ‘Premiumweg’,… Annie Thys ging op pad en kroonde de Saar-Hnsrück-Steig met de onderscheiding `één van de avontuurlijkste tochten in het middelgebergte.’

• De Wildnis Trail

De Wildnis Trail

In 2007 werd in het Natuurpark Eifel een nieuwe meerdaagse wandeltocht uitgewerkt. 85 kilometer lang is de Wildnis Trail, de nieuwe wandelparel in het Eifelgebergte. Hoog tijd dat Op Weg zijn licht opstak en een wandelrapport opstelde. Tom Langmans ging op onderzoek.

• Wales

Wandelreportage Wales

Waarom was het eiland Bardsey voor de Keltische pelgrims het voorportaal van de hemel? Waarom trokken ze er met duizenden naartoe om er biddend hun laatste jaren door te brengen? Christina Bloem vond het antwoord niet, maar ontdekte wel een schitterende wandelroute.

• Ferschweiler

Rondom het Ferschweiler-plateau

Het Ferschweiler-plateau ligt in de zuidelijke Eifel, tussen de Sauer en de Prüm. Rond dit plateau loopt wandelroute A door bosgebieden en langs spectaculaire rotsformaties. Je komt niet door dorpen, wel in de buurt ervan. De paden zijn lichtlopend met soms korte venijnige hellingen.

• Schwarzwald

Wandelen

Wandelreportage: In het spoor van het edelhert

Sinds ze geen natuurlijke vijanden meer hebben, zijn de edelherten de koningen van het Zwarte Woud. Christina Bloem volgde hun sporen door dichte bossen en hoogveengebieden en stond oog in oog met één van hen…