Deze website gebruikt cookies.

Magazine

Artikeldatabank

Op zoek naar informatie over een bepaalde streek? Stap je binnenkort een GR-pad of fiets je een lange-afstandsroute waar je meer over wil weten? In deze databank kun je alle artikels opzoeken die in Op Weg verschenen van 2014 tot en met nu! Vink in de linkerkolom je voorkeuren aan en je krijgt een overzicht van alle artikels die aan je criteria voldoen. Ben je op zoek naar een specifieke route of locatie, typ deze  dan links bovenaan in het zoekveld.

Bij heel wat artikels vind je als extra ledenvoordeel de gpx-track van de route, extra fotomateriaal, een interactieve kaart of een uitgebreide steekkaart met de uitgewerkte dagetappes, de logies, info over hoe je de reisbestemming het best kunt bereiken, ...

Bewaar je favoriete artikels! Klik op het hartje en vind ze later gemakkelijk terug bij 'Mijn favorieten'.

• IMG_20180726_115734

Fietsen

Op de mountainbike door de Livradois-Forez (deel 1)

In de noordelijke Auvergne ligt het wondermooie natuurpark Livradois-Forez, groter dan Oost-Vlaanderen. Onbekend, maar zéér bemind door vijf mountainbikers die zes dagen dit ruige landschap en zijn oneindige schoonheid doorkruisten. Van de vallei van de Dore, die de ‘Livradois’ in het westen scheidt van de ‘Forez’ in het oosten, naar de Monts Noirs in het noorden.

• Lavendel22

Fietsen

Fietsen door een paarse zee

Enkele jaren geleden fietste ik de Tour du Luberon in de Vaucluse. Mooi, maar in september was er geen sprietje lavendel meer te zien, terwijl de paarse bloemen toch de ziel van de Provence uitmaken. Toen al rijpte het idee om hier ooit terug te keren, maar dan in volle bloeiperiode. Paarse velden lenen zich immers uitstekend voor een combinatie van fietsen met mijn andere hobby, landschapsfotografie. Uitgebreid zoeken op internet leverde mij twee plaatsen op met concentraties van velden: het plateau van Sault aan de voet van de Mont Ventoux en het plateau van Valensole bij het Lac de Sainte-Croix. De coronacrisis dreigde roet in het eten te gooien maar net op tijd gingen de grenzen open. Elk nadeel heeft zijn voordeel: door de reisbeperkingen ontbraken de dichte drommen toeristen die zich elk jaar gewapend met een fototoestel ter plekke begeven. Op vele plaatsen was ik alleen en kon ik in alle rust foto’s nemen.

• IMG_2915

Vier dagen volstrekte stilte en een dieseltrein, GR 12 en GR 16

Tussen Kerst en Nieuwjaar is het stil op het werk, dus plande ik vijf wandeldagen in op de Belgisch-Franse grens. Alles zou met openbaar vervoer gebeuren, maar op het laatste moment kwam de auto toch ‘in the picture’ vanwege een maandenlange staking bij de Franse spoorwegen.

• Dag 1 - regionaal Park de Queras met zijn prachtige veldbloemen

Met Titou, Ripette en twee kurkentrekkers door de Queyras

Na onze trektocht door de Albanese Alpen (Op Weg 2020 1), verlangden we naar meer. Het werd opnieuw een voltreffer: vijf dagen lang trokken we van gîte naar gîte door een schitterende streek met een prachtig kleurenpalet van veldbloemen en vlinders, beboste bergruggen, witte toppen, klaterende riviertjes en charmante dorpjes. Samen met twee ezels vormden we een bonte bende in dit idyllische landschap van de Queyras.

• JL_PN_16

Schelde en Scarpe à l’improviste, Parc Naturel Transfrontalier du Hainaut

Hoe beleef je een tocht als je onvoorzien en onverhoeds op pad gaat? Met een gedegen voorbereiding hadden wij geen gokje gewaagd op een roestig sluisbruggetje, geen kasteel bezocht dat niet bezocht kon worden en niet écht over een oude spoorweg gefietst.

• Amboise

Coronaparty, Parti en France

Dankzij corona befietsten wij vanuit ons kot het verbazend boeiende Waasland. Doel: hoofd, lijf en leden gezond houden. Die buurtverkenningen smeken zonder twijfel om herhaling, maar ook het ‘nog wat verder’ lonkte. Honger naar een verboden vrucht? Zin om de ‘topvorm’ na de zowat 2500 coronakilometers te valoriseren? Hoe het ook zij, de snel schrijdende exit in juni kon ons wel bekoren om even te proeven van het nabije buitenland.

• De hemel breekt open op weg naar de Falls of Glomach

Een onontdekte route door de Highlands, Cape Wrath Trail

Ervaren trekkers zijn we niet, maar in 2017 stapten we zonder problemen negen etappes van de GR 20 in Corsica, naar verluidt de zwaarste van Europa. Dus voelden we ons klaar voor een volgend avontuur: de Cape Wrath Trail in de Schotse Hooglanden. Pas nadat we onze zinnen hierop gezet hadden, ontdekten we dat het om een ongemarkeerde route gaat door de meest verlaten en ruigste gebieden van Schotland. Vastberaden gingen we door met ons plan: een tocht van Glenfinnan naar Strathcarron in 7 à 9 dagen.

• 0102

Causses, Cévennes en cathares

Onze fietsreizen gingen al vaker richting Frankrijk, maar telkens proberen we nieuwe regio’s te ontdekken. Vorige zomer was dat niet anders. In de Cévennes deed de afwisseling tussen ‘gorges’ en ruwe hoogvlaktes ons meermaals naar adem happen, figuurlijk omwille van de schoonheid, maar ook letterlijk door de grote hoogteverschillen. De Katharenroute trakteerde ons dan weer op indrukwekkende burchten en schitterende vergezichten tot ver in de wonderlijke Pyreneeën.

• 0102

Natuurpark Scarpe-Schelde, De natuur wint altijd

Als je in het Parc Naturel Régional Scarpe-Escaut rondwandelt zijn de koers en de steenkoolmijnen nooit ver weg. In de ‘Hel van het Noorden’ geldt de wet van de sterkste, en het wapen kan zowel een microscopisch klein, niet-levend deeltje zijn als een hele biotoop. Of desnoods een spijker.

• GR10 pyreneeën 741

Wittebroodsweken op wandelschoenen

Een lange wandeltocht door de bergen. Voor Astrid en Andries was het een innig gekoesterde droom. Het vage plan werd werkelijkheid in de vorm van een ‘alternatieve’ huwelijksreis. Twee weken na hun ja-woord staken ze in Hendaye van wal voor de doorsteek van de Pyreneeën op de GR 10. Zestig dagen lang balanceerden ze op de grens tussen Frankrijk en Spanje. “We hadden er behoefte aan om even alles los te laten.”

• D’Artagnan houdt de wacht bij de Tour d’Armagnac Auch

Wandelen

Door het land van zonnebloemen en meloenen

Geflankeerd door een houten ooievaar sta ik op de top van de bonkige kathedraaltoren van Lectoure. In de verte tekenen de contouren van de Pyreneeën zich wazig af. Van hieruit overschouw ik mijn wandelgebied voor de volgende zes dagen: de Gers. Op de GRP Coeur de Gascogne trek ik door de westelijke uithoek van Occitanië, in het spoor van de illustere musketier d’Artagnan.

• 0037_07 canal Aisne Marne

Kijk, een pelgrim

Santiago is nog ver en met enkel de eerste 100 kilometer achter de rug, wordt het tijd om nog eens op stap te gaan. Een zonnige zondagmorgen voeren mijn zonen me naar Doornik. Ik blijf maar even op de Via Scaldea, al snel splitsen onze wegen zich.

• 1

Meer dan een decorstuk

“GR-paden lopen als aders door Europa en kan je volgen met behulp van wit-rode markeringen. Eén van de bekendste is de GR 5. Die loopt van Hoek van Holland aan de Noordzee via Vlaanderen, Wallonië, de Vogezen, de Jura en de Alpen naar de Middellandse Zee.” Het gebeurt niet elke dag dat een perstekst van de VRT zo lijkt weggelopen uit onze Grote Routepaden-website.

• IMG_7899

Eilandhoppen op de Hebriden

Na onze fietsreis in de Alpen willen we deze zomer graag zee. Ik vind prachtige plekjes in Engeland, Ierland of Schotland, maar de kinderen vragen uitdrukkelijk om niet te veel klimwerk. Tot mijn oog op de Buiten-Hebriden valt. We zijn allemaal meteen dolverliefd na het zien van de eerste plaatjes en bestellen nog diezelfde dag de kaart van de Hebridean Way.

• maas 2 fietsers

Alle wegen leiden naar ... Parijs

Fietsreisjes zijn als koekjes uit de koekjestrommel. Op een gegeven moment moet je jezelf er eentje toestaan om in evenwicht te blijven met het bestaan. Zo ook afgelopen zomer. Na een lange reis in het voorjaar naderde het einde van augustus. “Als ik nu niet nog even ga, dan lukt het weer een heel jaar niet meer”, overtuig ik mezelf.

• IMG_20190920_152358

Een rondje meer

Het Tourprogramma Vive le vélo leverde het initiële idee. De beelden spraken tot de verbeelding en zo belandde de Tour du lac d’Annecy op mijn bucketlist. Toen we enkele weken later totaal onverwacht in de buurt waren, twijfelde ik geen seconde.

• image014

In het spoor van Camille

De Pyreneeën zijn nog altijd één van de meest aantrekkelijke wandelgebieden van Europa. Recentelijk kwamen er naast de gekende GR-paden een aantal luswandelingen bij. De nieuwste telg is de Senda de Camille, die 112 km lang flirt met de Frans-Spaanse grens. Het Parc National des Pyrénées en het Parque Natural de Los Valles Occidentales zijn gastheer en we kijken uit naar Camille, de laatste inheemse bruine beer van de Pyreneeën.

• image005

Le Chemin de Saint-Guilhem-le-Désert

Waar ooit boeren en herders hun koeien, schapen en geiten naar hun zomerverblijf op het Aubrac-plateau brachten, wijzen de paden tussen twee muurtjes van gestapelde stenen vandaag Le Chemin de Saint-Guilhem-le-Désert aan. De route presenteert zich als de GRote doorsteek van het Centraal Massief en pronkt met de UNESCO-titel ‘Agropastoralisme méditerranéen’. Terecht!

Fietsen

Geen plaats in de herberg (Schotland Deel 2)

ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1974. Op dag twaalf van onze fietsreis naar Schotland zijn we in het piepkleine Shap beland. De moed zinkt ons in onze natte schoenen. Jeans rechterpedaal is afgebroken. In geen velden of wegen is er een fietsenmaker te bespeuren en in alle richtingen zijn we door forse heuvels omgeven. Hier komen we nooit meer uit.

Fietsen

Met het wiel in de aanslag (Schotland Deel 4)

ZONDAG 15 SEPTEMBER 1974. Gerommel aan onze fietsen heeft ons gewekt. Maar nog voor we ons uit onze slaapzakken kunnen wurmen, priemt de krachtige lichtstraal van een zaklamp schaamteloos de tent in. Een autoritaire stem wil weten wie we zijn, waar we vandaan komen en wat onze plannen zijn. Deemoedig leggen we aan de politieman uit dat we van België zijn, Schotland doorkruist hebben en nu op weg naar huis zijn.

• image002

Watertanden langs de Opaalkust

De GR du Littoral is de 175 km lange wandelroute langs de Opaalkust, die loopt van het Belgische De Panne tot Pas de’Authie in Frankrijk. Nog steeds schemert het Nederlands, dat er vroeger werd gesproken, door in plaatsnamen als Dunkerque (Duinkerke), Gravelines (Grevelingen), Sangatte (Zandgat), Wissant (Witzand) of Berck (Berk). De veelbelovende duin- en polderlandschappen, maar ook de krijtrotsen afgewisseld met grauwe zandduinen doen ons watertandend onze wandelschoenen aantrekken voor een zeer gevarieerde tocht.

• image010

Mijmeringen over mijn Camino

Mede door een aantal warme herinneringen aan wandeltochten door de Pyreneeën leek het onvermijdelijk dat ik tijdens een van mijn lange fietstochten door Europa ook Spanje zou aandoen. Een aantal vooroordelen hielden mij echter lang tegen. Tot een speciale ontmoeting de doorslag gaf.

• image003

Tour du Luberon. Klimmen in een canicule

Groter kan een kloof moeilijk zijn tussen de pure schoonheid van een woord – inclusief alliteratie en warme klankkleur – en de realiteit die erachter schuilgaat. Zweten, puffen en links en rechts van de weg plekjes schaduw opzoeken was ons lot als fietser tijdens de derde Franse ‘canicule’ van zomer 2019. Gelukkig maakte het prachtige decor rond de Luberon veel goed.

Fietsen

Houd de dief! (Schotland Deel 3)

WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1974. Dag 17 van onze fietsreis naar Schotland en de enige jeugdherberg op het eiland Skye blijkt volzet te zijn. Maar de jeugdherbergvader schudt een oplossing uit zijn mouw. Zijn assistent woont een congres bij in Edinburgh. Diens kamertje mogen we gebruiken. Een heel klein kamertje met een eenpersoonsbed is het, net groot genoeg om naast het bed de matras op de vloer te leggen en zo twee slaapplekken te creëren.

• image002

De Baai van de Somme

De grootste riviermonding van Noord-Frankrijk bestaat uit 70 km² weidse vlakten, duinen, moerassen en schorren. Het natuurreservaat ligt pal op de route van vele trekvogels, maar ook een grote populatie zeehonden komt er rust zoeken. Redenen genoeg om deze dichtbij gelegen delta per fiets te ontdekken.

• IMG_5007

Het zwembad in met kleren aan. Van Basel tot Carnoulés

Op vakantie met de fiets, zonder strak plan, daar houden wij van! Na een geslaagde ‘try-out’ in Friesland maakten we vorige zomer onze tocht wat langer: van het Zwitserse Bazel naar Carnoulès, ons stukje hemel op aarde in Frankrijk. ‘We’ dat zijn Joppe (9), Eppo (4), Pippa (2), Wim en ik

• image012

Fietsen

That's it. Dagboek van een debutant

Het lijkt er tegenwoordig op dat de pensioentijd moet beginnen met een overgangsritueel, een tocht, roadtrip, pelgrimage of katharsismoment. Liefst lang en graag ver. Naar Compostela of zoiets. Ik doe mee. Niet ver: geen tijd en geen conditie. Niet lang: wegens huiselijke engagementen en restjes van een uitrafelende loopbaan. Bestemming? We zien wel. De zinvolheid zit in het op weg zijn, niet in de bestemming.

• image009

Wandelen

Een plompe dans van bergbottines

De restanten van orkaan Florence teisteren België, maar mijn uitvalsbasis in de Hautes-Alpes geniet nog van heerlijk wandelweer. Met een reeks lustochten wandel ik de hete zomer van 2018 in stijl uit.

• image006

Parijs anders bekeken

Al meer dan 20 jaar heb ik een speciale band met Parijs. Van west naar oost en van noord naar zuid heb ik de Lichtstad doorkruist. Als toerist beland je meestal in de alom bekende buurten, maar er is zoveel meer. Heel recent bereiken we een nieuw hoogtepunt in onze relatie.

• image015

Een duet van Franse toproutes

Omdat de wind langs de Franse westkust overwegend uit het zuidwesten blaast, verkozen we via de Vélodyssée en Bretagne noordwaarts te fietsen en terug te keren via Normandië en de Vélo Francette. Een goede keuze, zo bleek.

Fietsen

De trappers kwijt (Schotland Deel 1)

Een reis per fiets naar Schotland is wat Jean en ik voor ogen hebben. Wales willen we bezoeken, Peak District, Lake District, de Schotse Highlands – helemaal tot in John o’ Groats nog wel. Enkele duizenden kilometers dus, met alle voorzieningen voor eten, drinken en slapen op het bagagerekje. Vier tot vijf weken trekken we daarvoor uit.

• ochtenddauw in de jura

De Ontdekking

Alleen onderweg op de fiets, het is een idee waar ik stilletjes naartoe gegroeid ben. Het fietsen zelf was geen drempel, ik heb drie fietsen en niet enkel omdat ik ze mooi vind om naar te kijken. Maar alleen op reis, ik die graag in groep ga trekken in de bergen?