Deze website gebruikt cookies.

In 1976 ontstond het plan om de GR 5 (komende van Frankrijk) door te trekken van Antwerpen via Ronse naar Oostende. Op internationaal vlak genoot een verder doortrekken noordwaarts (naar Nederland toe) de voorkeur boven een verlenging naar het westen. Dus werd het traject van Antwerpen via Ronse naar Oostende GR5A gedoopt als aftakking van de GR5.

In 1977, toen GR-Vlaanderen werd opgericht en onmiddellijk lid werd van de Europese Wandelvereniging, werd dit deel van de GR 5A erkend als traject van de Europese wandelweg E2. Zodoende was de verbinding verzekerd (Oostende-Dover) met het Engelse netwerk. Een tweede deel van de E2, de Hollandvariante genoemd, verloopt via de GR 5 zelf en verzekert de oversteek Rotterdam-Hull.

Maar eigenlijk is er jarenlang geen directe verbinding geweest tussen de GR 5 en de GR 5A. Oorspronkelijk moesten wandelaars voor de doortocht van Antwerpen gebruik maken van tramlijn 12 die beide uiteinden van het pad verbond. Later werd de GR 5A een ‘luswandeling’ bestaande uit GR 5A Zuid, van Antwerpen naar De Panne, en GR 5A Noord, van De Panne naar Antwerpen. Sinds 2018 ligt het officiële startpunt in Brugge. Op heden is er een verbinding tussen beide paden gerealiseerd dmv het Sniederspad GR 565 van de GR 5 tot in Deurne en een extra E2-verbinding tussen Deurne en Kruibeke (gelegen op het oostelijkste punt op de GR 5A).

De GR 5A Kustroute is een onderdeel van de GR 5A en beschrijft het deel tussen De Pannen en Nieuwpoort.