Deze website gebruikt cookies.

Van oost naar west door bos en duin langs het strand.

woensdag 23 december 2020 -
woensdag 31 maart 2021

Witte Burg duinen, Plaatsduinen, Duinen Ter Yde, Hannecartbos, Zeebermduinen en vervolgens nog een stevige strandwandeling: wat wil je nog meer?

• Route GR 5A
  • Van De Panne.
  • Naar De Panne.
  • Aantal km 15 km.
  • Verzamelplaats Parking bij de Sporthal Den Oosthoek, Sportlaan 2, 8660 De Panne.
  • Tochtleiding Geen.
  • Prijs Gratis.
  • Inschrijven Niet.
  • Extra info Een natje en een droogje: in de Dbar van de Sporthal (enkel in post-Coronatijden...)
    GPX-bestanden en gedetailleerde kaarten zijn op te vragen per e-mail bij Jaak Perneel: jacquesperneel@telenet.be.

Meer info

Je start de tocht bij WandelKnoopPunt (WKP) 60 en loopt richting WKP 61. Met witrood van de GR 5A wandel je door een brede dreef die overloopt op een smalle door struweel omringde zandwegel. Je slingert richting St.-Andriesstraat die je dwarst en daarmee ook tijdelijk het wandelnetwerk verlaat maar niet de GR. Je bent in de Witte Burg duinen aanbeland. De sporen in het zand laten vermoeden dat zowel de ruiters, mountainbikers als wandelaars terzeldertijd door het zand ploeteren. Maak niet uit welk spoor je kiest. Alle sporen lopen in dezelfde oostelijke richting. Dit is de richting van de Sint-Niklaaskerk van Oostduinkerke. Het silhouet van haar massieve toren zal weldra recht voor je opduiken.

Met zicht op de achterkant van de kerk dwars je de Witte Burgweg en verdwijn je met een aarden doorsteek onder leiding van witrood in een duinbosje. Bij het verlaten van het bosje ligt links de indrukwekkende Sint-Niklaaskerk. Je wandelt naast een glazen immobiliënkantoor, dwarst de Leopold II-laan en wandelt de Piet Verhaertstraat in. Je bent nog steeds op de GR 5A maar nu opnieuw op het wandelnetwerk dat je naar WKP 62 stuurt. Houd links aan en negeer de zijstraten. Bij WKP 62 wandel je verder richting WKP 69. Dit WKP ligt erg ver en voor ons van geen nut want bij de hoek van een tuinafsluiting en recht tegenover huis met nummer 14 verlaat je het wandelnetwerk. Witrood stuurt je de Plaatsduinen in.

Aanvankelijk loopt de GR langs de zuidrand van dit prachtig langgerekt duinengebied. Rechts krijg je gezelschap van het mountainbike pad. Je kronkelt langs een hoge “witte” duin en door struweel en belandt met witrood in een duinbos. Wanneer je het duinbos verlaat stuurt de GR je naar het centrale open deel van de Plaatsduinen. Bij een rustbank dwars je de Nieuwe Ydelaan, die afgezoomd is met knotpopulieren, en zet je tocht verder in een laag duinengebied. Hier volg je een smal graspad dat na enkele tientallen meter naar rechts afbuigt en uitloopt op het geasfalteerd Tennispad ter hoogte van een moderne platdakvilla. Je bent opnieuw op het wandelnetwerk aanbeland. Je volgt met witrood het Tennispad en negeert de zijstraten van de villawijk, Mariapark. Links liggen de omheinde Duinen Ter Yde. Bij het naambord Tennispad wandel je rechtdoor en wisselt asfalt voor zand. Bij WKP 68 loop je richting WKP 69. Je merkt dat de witrood-strepen vers aangebracht zijn. Inderdaad de GR 5A volgt hier zijn vernieuwd traject. Bij WKP 69 volg je richting WKP 70 en loop je met een halfverhard pad het Hannecartbos in.

Bij een houten rustbank verlaat je het pad en het wandelnetwerk en wandel je met een klaphek de graaszone van het Hannecartbos in. Een bord waarschuwt dat dit een verboden zone is tussen 15 maart en 15 juli. Het is broedtijd voor o.a. de sperwer en de boomvalk. In deze periode volg je verder het halfverharde pad richting WKP 70. Buiten de broedperiode maak je een bijzondere mooie wandeling in dit natuurreservaat. Volg het pad dat door palen-met-rode-kop wordt aangeduid. Je wandelt op hobbelig vochtig en veenachtig grasland. Na een lange tocht loop je de graaszone uit met een klaphek. Je belandt in een verwilderde dreef met de bomen netjes in het gelid. Na een eind stappen ontdek je links opnieuw een klaphek. Stap er doorheen en volg het pad. Hier geen paaltjes die je bij de les houden. Vergissen is uitgesloten. Er is maar één slingerpad doorheen het oude bos dat zich in snel tempo spontaan vernieuwt. Bij een Y-splitsing buig je naar links en merk je opnieuw de houten paaltjes met een rode kop. Ze sturen je naar het halfverharde pad waarop het wandelnetwerk en de GR lopen. Nabij het einde van het pad kort witrood af tussen bomen.

Bij WKP 70 klim je met witrood het duin op naar WKP 71 en vervolgens naar WKP 72, meteen goed voor een stevig stuk duinenloop over steile duinhellingen. Na de beklimming van een laatste duinhelling beland je in de Kol. D‘Haenenlaan. Een twintigtal meter voorbij de parkeerautomaat, op de hoek van de Kol.D’Haenenlaan en de Nachtegaalweg, stuur de GR je van het wandelnetwerk weg. Je loopt de Duinpieterdreef, een doodlopend asfaltwegje, in. Doorheen een klaphek en met een zandpad tussen duindoornstruiken bereik je de kustweg (N34 of Albert I-laan), die je dwarst, om bij een infokiosk en WKP 72 op adem te komen.

Klim met witrood het duin op richting WKP 73 en de Zeebermduinen. Geniet bovenop het duinrug van het mooi uitzicht op de Duinen Ter Yde. Bij WKP 73 wandel je op het mulle zand en bovenop de Zeebermduinen richting WKP 74. Je hebt ondertussen de GR 5A verlaten. Weldra duikt het hoogste flatgebouw van Oostduinkerkebad op, de Twenty-One Building. Bij WKP 74 volg je richting WKP 66. Vooraleer je dit WKP hebt bereikt verlaat je bij een kleine zandpanne het wandelnetwerk en kiest voor het zandpad dat je rechts naar het strand stuurt.

Op het strand aanbeland stap je naar links. Meteen de start van een 2,3 km lange strandwandeling die je voorbij de dijk van Oostduinkerke naar de wijk Sint-André brengt. Dit laatste herken je door de naam op een betonnen strandcabine. Hier bevindt zich ook WKP 57. Voorbij het parkeerterrein loop je op de G.Scottlaan steeds rechtdoor naar WKP 58. Je dwarst nogmaals de kustweg en wandelt verder langs het boothotel La Péniche naar WKP60. Je startplek.